Farah Jamil
Welcome to my blog.You want to Follow or go back Home.
Yuyu Zulaikha dan kisah cinta
Sabtu, 12 Mei 2012 @ 7:19 PTG | 2 Nota cinta comel disini [s]

Baru je lepas baca entry baru dari Yuyu Zulaikha ni. Bagi those yang tak kenal Yuyu ni, dia adalah salah seorang owesome blogger yang sangat cute! Umur dia tak menggambarkan rupa, err, terbalik ke ea.. Tak kesa la, yang pasti dia cantik!

Ini entry baru dia

Daripada entry beliau, mengisahkan satu artikel pasal burung enggang. Burung ni sangat setia sehinggakan burung jantan akan mencari nafkah berbentuk makanan kepada burung betina dan anak-anak. Manakala  burung betina dan anak-anak akan setia menunggu burung jantan pada sarangnya. Kalau sesuatu terjadi pada burung jantan, misalnya mati. Burung betina tersebut akan setia menunggu burung jantan walaupun akhirnya mati dek kelaparan. Wahh, setianya! Untuk tambahan, burung enggang mengawan dan tinggal bersama pasangan yang sama sepanjang hayat mereka. 

Aigoo, lihatlah betapa setianya burung enggang ni. Sedangkan burung pun boleh lakukannya, kenapa pula manusia tak boleh? Ini bukan auta ye kawan-kawan. Ini kenyataan.

So, those yang dah berpasangan. Sila jadikan cerita enggang ini sebagai contoh. Jangan perdayakan pasangan anda, kalau tak suka jangan la mainkan perasaan mereka. Cinta bukan untuk dipermainkan, cinta juga bukan boleh dipaksa. Kalau orang tak suka, jangan la memaksa mereka. Kerana cinta sejati terjadi apabila kedua-dua mereka ikhlas mencintai dan saling mempercayai antara satu sama lain. Itu yang boleh membuatkan mereka saling memahami.

Kepada yang suka/cinta pada seseorang tapi seseorang itu tidak menyukai anda atau sudah beralih kasih sayangnya pada yang lain. Redhakan lah. Melepaskan bukan beerti anda tidak menyayangi tapi itu sangat menunjukkan anda menyayangi dia biar pun tidak memiliki sebab anda sudah membiarkan orang yang anda sayang bahagia. Buat apa bersama kalau orang yang anda sayang tidak bahagia bukan?

Sayangilah pasangan anda. Biarlah hubungan cinta anda semua diberkati Allah, berhubungan dengan cara baik :)

p/s : Errr, muhasabah diri. Masih berseorangan dan mencari yang halal untuk kita lebih baik dari lama berpasangan tapi tidak bermatlamatkan ke arah perkahwinan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Ulasan:

Blogger Eein Azryn berkata...

Saya baru tau yang burung enggang ni setia. ^^

13 Mei 2012 pada 12:51 PTG  
Blogger farah jamil berkata...

Farah pun baru tahu jugak :)

27 Jun 2012 pada 10:34 PTG  

Catat Ulasan



Older Post | Newer Post
Profile

Status:
Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.


pari-pari

Hello There. This blog don't bite. Plz make yourself relax in here :)
"Tiada insan yang berdosa tidak mempunyai masa depan"
"Tiada insan yang suci yang tidak mempunyai masa lampau"

Twitter | Facebook | Instagram




Recent post